Hjem
Øret og hørelse
Øret
Hvad er lyd?
Hørelse og høretab
Audiogram
Høretærskel
Høretab
Konstatering af høretab
Udredning af høretab
Undersøgelse af hørelsen
Andre undersøgelser
Auditory Processing Disorder (APD)
Behandling af høretab
Høreapparater (HA)
Forventninger til høreapparater
Ørepropper
Tilpasning af høreapparater
Tilvænning til høreapparater
Kontrolundersøgelser
Tildeling af høreapparater
Forholdsregler
Fejlfinding
Benforankrede høresystemer (BAHS)
Cochlear Implant (CI)
Hvad er et CI?
Sådan fungerer et CI
Hvem bliver tilbudt CI
CI-centre i Danmark
Udredning til CI på Østdansk CI-center
Udredning til CI på Vestdansk CI-center
CI-operation
Risici ved CI-operationen
Tilslutning og tilpasning af CI
Pædagogisk opfølgning efter operation
CI-apparatur og tildelingsperiode
Forholdsregler (CI)
Fejlfinding (CI)
Praktiske oplysninger
Høreteknisk udstyr
Hvilke typer udstyr findes?
Hvad skal man vælge?
Rådgivning og vejledning
Audiologisk afdeling
Hjemkommunen
VISO
Relevante hjemmesider
Klagemuligheder
Indsats over for børn og unge med høretab
Småbørn
De første høreapparater
Reaktioner og følelser
Forældre
Barnet med høretab
Søskende
Bedsteforældre
Tiden før audiologisk behandling
Milepæle i lytte- og sprogudviklingen
Milepæle i lytteudviklingen
De førsproglige forudsætninger
Milepæle i den talesproglige udvikling
Talehørepædagogisk indsats
Vi hører med hjernen
AVT – Auditory Verbal Therapy
Linglydene
Den talehørepædagogiske indsats
Hjemkommunen har ansvaret
Høretabets betydning
Den sproglige udvikling
Legen
Den motoriske udvikling
Dagtilbud
Valg af dagtilbud
En god start
Samarbejde mellem hjem og dagtilbud
Det hele barn
Mål- og handleplaner
Det pædagogiske miljø i dagtilbuddet
Det fysiske miljø i dagtilbuddet
Lydmiljø
Lyttemiljø
Lys
Lokaleindretning
Akustik i hjemmet
Teknisk udstyr
Dagligt tjek af høreapparater, CI og BAHS
Høreteknisk udstyr til småbørn
Skolebørn
Skolestart
Høretab i skolen
Elevens funktionelle hørelse
Høretaktik
Sproglig udvikling
Fremmedsprog
Støtte til eleven
Sociale kontakter og relationer
Nationale test
Rådgivning og vejledning
Kommunal rådgivning
VISO
Skole-hjem-samarbejde
Skole-hjem-samtaler
Kommunens talehørekonsulent
Undervisningsmiljø
Akustik- og lysmåling
Et godt lyttemiljø
Placering af eleven i klassen
Lærerens rolle
Vikarer
Viden om hørelse og høretab
Høreteknisk udstyr til skolebørn
Anskaffelse af udstyr
Vejledning i brug af høreteknisk udstyr
Høreteknisk udstyr i undervisningen
Sikker anvendelse
Kobling til andet udstyr
Teknik ud af huset
Fritid og fritidsaktiviteter
Afslutning på grundskolen
UU-vejledning og uddannelsesplan
Afgangsprøver
Elever med høretab på efterskole
Ungdomsuddannelse
Overgang til ungdomsuddannelse
Køreplan for overgangen
Ansøgning og uddannelsesplan
Orientering til uddannelsesstedet
Støtte på uddannelsen
Høreteknisk udstyr
Rådgivning og vejledning
Hørekonsulenten
Trivsel på uddannelsen
Særlige eksamensvilkår
Hørebogen
Introduktion
Høretab og audiologisk behandling
Høretab
Audiologisk behandling
Arbejdsark: Barnets høretab
Arbejdsark: Forslag til aktiviteter
Arbejdsark: Høreapparater
Arbejdsark: Høreapparater og kommunikationsteknisk udstyr
Arbejdsark: BAHS
Arbejdsark: BAHS og kommunikationsteknisk udstyr
Arbejdsark: CI
Arbejdsark: CI og kommunikationsteknisk udstyr
Sprog på lyd og høretab
Lyttebevidsthed
Arbejdsark: Forslag til aktiviteter
Arbejdsark: Lyde i børnehaven og skolen
Arbejdsark: Lyde i hjemmet
Arbejdsark: Lyde udenfor
Arbejdsark: Er der lyd på?
Arbejdsark: Er der lyd på – udenfor?
Arbejdsark: Ord om lyd
Kognitive processer
Høretab og kognitive processer
Auditiv opmærksomhed
Auditiv opmærksomhedsspændvidde
Auditiv hukommelse
Auditiv hukommelsesspændvidde
Reparations- og kompensationsstrategier
Arbejdsark: Forslag til aktiviteter
Arbejdsark: Auditiv opmærksomhed 1
Arbejdsark: Auditiv opmærksomhed 2
Arbejdsark: Auditiv opmærksomhedsspændvidde
Arbejdsark: Auditiv hukommelse
Arbejdsark: Lyde i børnehaven
Arbejdsark: Lyde i skolen
Arbejdsark: Hvordan husker du?
Emotionelle processer
Bevidsthed om høretabet
Arbejdsark: Barnet/eleven
Arbejdsark: Barnets/elevens netværk
Arbejdsark: Barnets/elevens søskende
Arbejdsark: Når det er svært at høre
Arbejdsark: Når mennesker med og uden høretab mødes
Arbejdsark: Sådan er jeg!
Materialer
Hjem
Øret og hørelse
Øret
Hvad er lyd?
Hørelse og høretab
Audiogram
Høretærskel
Høretab
Konstatering af høretab
Udredning af høretab
Undersøgelse af hørelsen
Andre undersøgelser
Auditory Processing Disorder (APD)
Behandling af høretab
Høreapparater (HA)
Forventninger til høreapparater
Ørepropper
Tilpasning af høreapparater
Tilvænning til høreapparater
Kontrolundersøgelser
Tildeling af høreapparater
Forholdsregler
Fejlfinding
Benforankrede høresystemer (BAHS)
Cochlear Implant (CI)
Hvad er et CI?
Sådan fungerer et CI
Hvem bliver tilbudt CI
CI-centre i Danmark
Udredning til CI på Østdansk CI-center
Udredning til CI på Vestdansk CI-center
CI-operation
Risici ved CI-operationen
Tilslutning og tilpasning af CI
Pædagogisk opfølgning efter operation
CI-apparatur og tildelingsperiode
Forholdsregler (CI)
Fejlfinding (CI)
Praktiske oplysninger
Høreteknisk udstyr
Hvilke typer udstyr findes?
Hvad skal man vælge?
Rådgivning og vejledning
Audiologisk afdeling
Hjemkommunen
VISO
Relevante hjemmesider
Klagemuligheder
Indsats over for børn og unge med høretab
Småbørn
De første høreapparater
Reaktioner og følelser
Forældre
Barnet med høretab
Søskende
Bedsteforældre
Tiden før audiologisk behandling
Milepæle i lytte- og sprogudviklingen
Milepæle i lytteudviklingen
De førsproglige forudsætninger
Milepæle i den talesproglige udvikling
Talehørepædagogisk indsats
Vi hører med hjernen
AVT – Auditory Verbal Therapy
Linglydene
Den talehørepædagogiske indsats
Hjemkommunen har ansvaret
Høretabets betydning
Den sproglige udvikling
Legen
Den motoriske udvikling
Dagtilbud
Valg af dagtilbud
En god start
Samarbejde mellem hjem og dagtilbud
Det hele barn
Mål- og handleplaner
Det pædagogiske miljø i dagtilbuddet
Det fysiske miljø i dagtilbuddet
Lydmiljø
Lyttemiljø
Lys
Lokaleindretning
Akustik i hjemmet
Teknisk udstyr
Dagligt tjek af høreapparater, CI og BAHS
Høreteknisk udstyr til småbørn
Skolebørn
Skolestart
Høretab i skolen
Elevens funktionelle hørelse
Høretaktik
Sproglig udvikling
Fremmedsprog
Støtte til eleven
Sociale kontakter og relationer
Nationale test
Rådgivning og vejledning
Kommunal rådgivning
VISO
Skole-hjem-samarbejde
Skole-hjem-samtaler
Kommunens talehørekonsulent
Undervisningsmiljø
Akustik- og lysmåling
Et godt lyttemiljø
Placering af eleven i klassen
Lærerens rolle
Vikarer
Viden om hørelse og høretab
Høreteknisk udstyr til skolebørn
Anskaffelse af udstyr
Vejledning i brug af høreteknisk udstyr
Høreteknisk udstyr i undervisningen
Sikker anvendelse
Kobling til andet udstyr
Teknik ud af huset
Fritid og fritidsaktiviteter
Afslutning på grundskolen
UU-vejledning og uddannelsesplan
Afgangsprøver
Elever med høretab på efterskole
Ungdomsuddannelse
Overgang til ungdomsuddannelse
Køreplan for overgangen
Ansøgning og uddannelsesplan
Orientering til uddannelsesstedet
Støtte på uddannelsen
Høreteknisk udstyr
Rådgivning og vejledning
Hørekonsulenten
Trivsel på uddannelsen
Særlige eksamensvilkår
Hørebogen
Introduktion
Høretab og audiologisk behandling
Høretab
Audiologisk behandling
Arbejdsark: Barnets høretab
Arbejdsark: Forslag til aktiviteter
Arbejdsark: Høreapparater
Arbejdsark: Høreapparater og kommunikationsteknisk udstyr
Arbejdsark: BAHS
Arbejdsark: BAHS og kommunikationsteknisk udstyr
Arbejdsark: CI
Arbejdsark: CI og kommunikationsteknisk udstyr
Sprog på lyd og høretab
Lyttebevidsthed
Arbejdsark: Forslag til aktiviteter
Arbejdsark: Lyde i børnehaven og skolen
Arbejdsark: Lyde i hjemmet
Arbejdsark: Lyde udenfor
Arbejdsark: Er der lyd på?
Arbejdsark: Er der lyd på – udenfor?
Arbejdsark: Ord om lyd
Kognitive processer
Høretab og kognitive processer
Auditiv opmærksomhed
Auditiv opmærksomhedsspændvidde
Auditiv hukommelse
Auditiv hukommelsesspændvidde
Reparations- og kompensationsstrategier
Arbejdsark: Forslag til aktiviteter
Arbejdsark: Auditiv opmærksomhed 1
Arbejdsark: Auditiv opmærksomhed 2
Arbejdsark: Auditiv opmærksomhedsspændvidde
Arbejdsark: Auditiv hukommelse
Arbejdsark: Lyde i børnehaven
Arbejdsark: Lyde i skolen
Arbejdsark: Hvordan husker du?
Emotionelle processer
Bevidsthed om høretabet
Arbejdsark: Barnet/eleven
Arbejdsark: Barnets/elevens netværk
Arbejdsark: Barnets/elevens søskende
Arbejdsark: Når det er svært at høre
Arbejdsark: Når mennesker med og uden høretab mødes
Arbejdsark: Sådan er jeg!
Materialer
Linglydene
Hjem
>
Linglydene
Luk menu